Historia-papierowych-toreb

Historia papierowych toreb – od prostych opakowań do modnych akcesoriów

Dziś używamy ich powszechnie – jako opakowań prezentowych, na zakupy, czy też dostarczania klientom cateringu. Jednak tak powszechne dzisiaj torby papierowe z logo musiały przebyć w dziejach świata, naprawdę długą drogę. Dziś przybliżymy Ci pokrótce tę historię.

Spis treści

Początki papierowych toreb

Najwcześniejsze informacje na temat korzystania z papierowych opakowań sięgają aż II wieku p.n.e. Starożytni Chińczycy wytwarzali cienkie arkusze z kory morwy do pakowania produktów żywnościowych. Oznacza to, że zapotrzebowanie na torby papierowe istniało na długo przed tym, zanim nastała era supermarketów!

Wynalazki i innowacje w produkcji papieru

Przez wiele wieków próbowano udoskonalić materiał do wytwarzania opakowań, aby był jak najbardziej zwarty i wytrzymały, a jednocześnie łatwy w produkcji. Dopiero w XIX wieku odkryto, że do produkcji najlepiej nadaje się celuloza oraz ścier drzewny.

Pierwsze papierowe torby w XIX wieku

Trwało to setki lat, zanim pierwsze „prototypy” tego wynalazku przedostały się z Chin do Europy i Ameryki. Około 1852 roku Francis Wolle opatentował pierwszą maszynę do wytwarzania opakowań, które wyglądem i funkcją zaczynały przypominać dzisiejsze torby ekologiczne z nadrukiem. W tamtych czasach do noszenia zakupów powszechnie używano worków z lnu czy juty lub wiklinowych koszy.

Rozwój technologii produkcji

Maszyna wynaleziona przez Francisa Wolle stała się inspiracją dla innych wynalazców. Dostrzegali oni jej pewne wady i wdrażali innowacje, dzięki którym coraz bardziej zaczynały one przypominać współczesne torby papierowe z logo.

Automatyzacja i masowa produkcja

W drugiej połowie XIX wieku zaczęto udoskonalać maszynę Wollego oraz samą koncepcję papierowej torby. Urządzenia nie tylko wytwarzały papier ze specjalnej pulpy, ale również sklejały go, składały i cięły. Opracowano również szerokie wzmacniane dno, które zdecydowanie zwiększało możliwości objętościowe opakowania.

Papierowe torby stały się najbardziej potrzebne w sklepach, gdzie szybko zyskały popularność dzięki specjalnym uchwytom, które ułatwiały przenoszenie zakupów do domu. Mniej więcej od 1912 roku torby papierowe z uchwytem weszły do powszechnego użytku. Wtedy to właśnie Walter Deubener, właściciel sklepu spożywczego w Saint Paul w USA zauważył, że klienci mają trudności z przenoszeniem zakupów w ówczesnych torbach. Przeprowadził więc eksperyment, w którym stworzył uchwyty w papierowych torbach, przewlekając przez nie sznurek. Razem z żoną Lydią wykonali 50 takich toreb i sprzedawali je po 5 centów za sztukę. Torby szybko się sprzedały. Deubenerowie opatentował swój wynalazek, a do 1915 roku sprzedawali już ponad milion takich opakowań rocznie.

Papierowe torby w kontekście ekologicznym

Na kilkadziesiąt lat torby z papieru zostały wyparte przez foliowe reklamówki. Były one tańsze w produkcji i odporne na wilgoć. Gdy okazało się, że plastik rozkłada się setki lat, należało jak najszybciej ograniczyć jego podaż do środowiska naturalnego. Nie było to łatwe, bo przecież przez kilka dekad był on powszechnie stosowany dosłownie w każdej branży.

torby-papierowe-z-logo

Recykling i zrównoważony rozwój

W ostatnich kilkunastu latach torby ekologiczne z nadrukiem powróciły do łask, stając się symbolem bardziej ekologicznego stylu życia. Dzięki zwiększonej świadomości ekologicznej społeczeństwa oraz rosnącym regulacjom prawnym ograniczającym użycie plastiku, papierowe torby znów zyskały na popularności. Są one biodegradowalne i łatwiejsze do recyklingu, co sprawia, że są bardziej przyjazne dla środowiska w porównaniu do ich plastikowych odpowiedników.

Papierowe torby jako element mody i stylu życia

Dziś społeczeństwo jest już na dobre oswojone z tym rodzajem opakowań, gdyż spotyka się je na każdym kroku. Producent toreb papierowych z nadrukiem Silesia Pak może wykonać je w dowolnym kolorze czy stylu.

Ewolucja designu i estetyki

W ciągu ostatnich kilkunastu lat zmieniła się ludzka świadomość, ale również estetyka tych opakowań. Torba ekologiczna z nadrukiem może być wykonana w dowolnym kolorze, czy z logo firmy. Obecnie jednak zdecydowanie wracamy do korzeni – czyli do jednolitych toreb białych lub szarych.

Papierowe torby w reklamie i brandingu

Jako producent toreb papierowych z nadrukiem zauważamy nasilający się trend minimalizmu. Opakowania zamawiane są z wytrzymałego materiału ze wzmocnionym dnem, z dyskretnym logo pośrodku. Bardziej kojarzą się one wówczas z ekologią i zrównoważonym podejściem do biznesu, co ukazuje firmę w korzystnym świetle.